Mont Perdut (nova data, abans 4-5 set)

Carregant Esdeveniments

El Mont Perdut (en aragonès, Punta de Treserols) és un cim al massís de Mont Perdut amb 3.355 m.[1]

La via normal d’ascensió s’efectua a través del refugi de Góriz (2.100 m), on és habitual pernoctar, i la canal de “l’Escopidora”, un dels punts negres del Pirineu on ha mort molta gent intentant assolir el cim. Per la vall de Pineta també s’hi accedeix, des del refugi de Pineta (1.240 m).

Passat el Parador Nacional es va a buscar el pont que creua el riu Cinca i es pren camí a l’esquerra sinuós que va pujant creuant el torrent en varies ocasions fins arribar al Balcó de Pineta (2500 mts.) després d’un feixuga pujada. Acamparem al costa del Llac de Tucarroya,el més aprop de la muralla de l’esquerra. L’endemà deixarem material a les tendes per anar més lleugers per fer la grimpada al Collado del Cilindro des de la base de la muralla. Cal localitzar la morrena marcada per les fites que porten al pas clau de l’ascensió en el punt on baixa una torrentera. A la dreta hi ha un corredor obliquo que possibilita grimpar (pas II) fins el punt des de on cau l’aigua. Les preses són bones però estan pulides i relliscoses. A la part de dalt i ha un punt d’ancoratge per baixar en rappel a la baixada.  Se surt en una plataforma.

Superat un bloc rocallós que deixem a l’esquerra entrem en diagonal a la glacera (dreta). Superem un pendent relliscós de grava que duu al Collado del Cilindro (3050 mts.). Quan ja veiem el refugi de Góriz topem amb una paret vertical. Per descendir hem de travessar un collet cap a l’esquerra, recórrer la cornisa cap a la dreta i desgrimpar per la vora de la muralla del Cilindro fins a la tartera que circunda el Lago Helado (2980 mts.).

Remuntem pel corredor nord-oest.

Girant cap a la dreta si hi ha molta neu (si no per les roques) es puja pel corredor fins arriba a la cèlebre “escupidera” que cal passar amb grampons i piolet si la neu és dura. Es va guanyant alçada per la tartera/pala de neu fins a l’avantcim fins al vèrtex del Monte Perdido (3355 mts.)